Hírek

„Határ a csillagos ég” –Interjú Tóth Attilával, az Ethiopian Airlines Magyarországi Vezérképviseletének vezetőjével

2019.02.11.

 Az 1945-ben alapított, teljesen állami tulajdonban lévő Ethiopian Airlines Afrika vezető légitársasága, a cég 2017-ben nyerte el a Skytrax négy csillagos minősítését. Nem is csoda, hiszen az Ethiopian Airlines (Etiópia) a leggyorsabban növekvő légitársaság Afrikában. Ezt jól mutatja, hogy a gyakorlatban a hetvenes évek óta működő Légitársaság az elmúlt hét évben átlagosan 25% -os növekedést produkált a nemzetközi piacon, maga mögött hagyva ezzel több hasonló és nagyobb céget is. De mi is a titka a több díjat is elnyert Légitársaság egyre nagyobb volumenű fejlődésének? Tóth Attila erre kíván választ adni számunkra jelen interjú alkalmával

Az etiópok a legkorszerűbb és legmodernebb repülőgéparzenált üzemeltető pán-afrikai utas- és teherszállító hálózata több mint 119 nemzetközi utas- és rakomány célállomáson van jelen, amely célpontok gyakorlatilag öt kontinenst fednek le. Az etióp repülőgépállományt igen modern, ugyanakkor pedig környezetbarát repülőgépek alkotják, úgy, mint például az Airbus A350, a Boeing 787-8, a Boeing 787-9, a Boeing 777-300ER, a Boeing 777-200LR, a Boeing 777-200 Freighter, a Bombardier Q-400. Ennek köszönhetően sikerül mind a napi napig felvenni a versenyt más nemzetközi légitársaságokkal. A légitársaság jelenleg is folyamatosan zajló fejlesztései egy 15 éves stratégiai terv, a Vision 2025 keretében valósulnak meg.

 

Afrika Expo: Kevesen gondolnák, hogy Addisz-Abeba (ADD), etiópiai fővárosa, Afrika "Brüsszelje". Véleményed szerint mi(k) annak az oka(i), hogy az afrikai kontinensen belül Addisz-Abeba ilyen fontos célállomást jelent az utazók számára?
Tóth Attila: Úgy gondolom, hogy a főváros közkedvelt jellegének két oka van, amely tényezők kölcsönösen hatnak egymásra. Az egyik a fejlődés tényezője, hisz Etiópia gazdaságának, turizmusának nagymértékű és léptékű fejlődése az elmúlt években hatással volt a légitársaságára, az Ethiopian Airlines, fejlődésére is. Ugyanakkor Etiópia szintén sokat profiltálhat a kedvező földrajzi elhelyezkedése adta kapacitásokból is, amely természetesen hatással lesz az ország további gazdasági fejlődésére. A kettő összekapcsolódását az ország tranzit, tehát „átjáróház” jellege adja, hiszen ideális területi elhelyezkedésének köszönhetően tranzitországként funkcionál Európa és Afrika kötött, illetve átjárást biztosít Ázsia és Afrika között is.

 

AE: Ha jól értem, akkor az addiszi repülőtér tehát nagyon fontos átszállási pont is egyben. Merre lehet és érdemes Afrikán belül tovább utazni egy addiszi átszállással, ha az Ethiopian Airlinest választjuk?
T.A.: Valóban, az addiszi reptér fontos átszállási pont Afrikában, pontosabban a legjelentősebb, legnagyobb forgalmú hub. A Ethiopian légitársaság legtöbb utasa ugyanis csak átszáll Addisz-Abeba, ADD repterén. Európából kedvelt átszálló pont az Indiai-óceán varázslatos szigetei felé, ugyanakkor ezen úti célon kívül 125 célállomásra repülhetünk az ADD reptérről. A magyar utazók igen közkedvelt célállomásai például a Seychelle-szigetek, Tanzánia (Zanzibár és Kilimandzsáró), Kenya (Mombasa és Nairobi), Dél-afrikai Köztársaság (Fokváros és Johannesburg), Madagaszkár (Nosy Be és Antananarivo), Namíbia, a Viktória-vízesés és természetesen Etiópia is. De sokáig sorolhatnánk, hiszen a 125 célállomás hatalmas útvonalhálózatot jelent, melyben Ázsia és az amerikai kontinens is szerepel, mint fő desztináció.

 

AE: Friss hírként jelent meg a napokban, hogy új terminált adtak át az addisz - abebai nemzetközi repülőtéren. Tudhatunk erről több részletet? Miért tekinthető ez egy lényeges momentumnak, illetve milyen új lehetőségeket, esetleg kényelmesebb szolgáltatásokat jelent az utazók számára az új terminál megnyitása?
T.A: Ezt megerősítem, az Ethiopian Airlines kinőtte korábbi otthonát, így új és tágasabb épületre lett szüksége, amelynek átadása az elmúlt hetek fejleményeihez sorolható. Az előző is méretes épületnek számított, számos színes üzlettel, VIP várókkal, éttermekkel, kávézókkal megtöltve, azonban a korábban kifejtetett okok miatt a Légitársaság folyamatos fejlődés biztosításához szükség a megfelelő apparátus is, amely szintén növekszik, illetve az útvonalak megnövekedett igénybevétele is ezen lépés megtételére késztette a Légitársaságot. Az új terminál természetesen impozánsabb és modernebb, ugyanakkor tágasabb és komfortosabb is, ahol érdemes megkóstolni többek között egy igazi etióp kávét, hiszen erre is lehetőség nyílik ezentúl az utazók számára.


AE: A következő kérdés bizonyára hasznos információként szolgálhat az afrikai utazást dédelgetők, tervezők számára, miszerint Budapestről érdemesebb-e az ET Légitársaság járataival megcélozni e gyönyörű kontinenst, avagy célszerűbb-e bécsi indulásokban gondolkodni? Ha igen, miért?
T.A: Mindkét megoldás lehetséges és átgondolandó, hiszen mind Budapestről, mind pedig Bécsből indulnak járatok a kontinens felé, így tulajdonképpen az utazó saját preferenciája határozza meg leginkább a feltett kérdést. Azt azonban érdemes megemlítenem, hogy Bécsből közvetlen járatok indulnak ADD-ba, míg ezzel szemben Budapestről egy átszállással (Bécs, Frankfurt vagy Róma érintésével) lehet ezt az útvonalat megtenni. A dinamikusan fejlődő Légitársaságunk heti ötről, heti hétre emelte járatainak számát Bécsben, így 2018-tól a Légitársaság naponta közlekedteti járatait Addis-Abeba és az osztrák főváros között. A bővítéssel egyidejűleg egyébként elértük azt is, hogy ennek következtében a cég Bécsen keresztül repülhet Brüsszelbe, mintegy összeköttetést létrehozva ezzel.
“Az új menetrend napi összeköttetést biztosít 55 afrikai célállomás között – beleértve a legkedveltebb afrikai desztinációkat: Zanzibar, Seychelles, Kilimanjaro, Johannesburg, Victoria Falls, Windhoek és Mombasa.” – a Légitársaság magyar képviselete.

 

AE: Mennyire szolgál releváns célként a Légitársaság számára a vidéki (esetleg debreceni) repülőjáratok kiépítése?
T.A: Mindenképpen érdemes elgondolkodnunk ezen, s gyakorlatban már ezt is tesszük. Azonban fontos különböző rizikófaktorokat már előre elemezni és figyelembe vanni, így jelenleg még (csak) komoly tanulmányok és tervek készülnek el az újabb járatok indítását megelőzően, így, ha még most nincs is vidéki lehetőség, elfordulhat, hogy a későbbiekben megnyílik a lehetőség a debreceni beszállásra is. Azonban mindez csak abban az esetben lesz elérthető cél, ha a legfontosabb kritériumoknak megfelelnek a vidéki repülőtér körülményei, felszereltsége, gondolok itt esetleg arra, hogy minden évszakban megfelelően lehessen tölteni a járatokat. Illetve az sem téveszthető szem elől, hogy Légitársaság profitra törekszik, tehát meg kell vizsgálni azt is, hogy mennyire lehet nyereséges az adott terminál megnyitása. Ez mind a jövő kérdése.

 

AE: Melyek a legvonzóbb afrikai utazási célpontok az eladási statisztikák szerint a magyar utasközönség számára, és melyek azok a desztinációk, amelyek még kevéssé ismertek, felfedezettek, de mindenképp megfontolásra méltók, így a Légitársaság is igyekszik promócióval felhívni ezekre a figyelmet?
T.A: A legvonzóbb afrikai célpontokra utaltam már korábban. Azonban itt érdemes megjegyeznem, hogy a desztinációk, utazási szokások igen eltérők az egyéni turisták, csoportok, üzletemberek, vagy éppen a hazalátogató diákok és az önkéntesek tekintetében. A célállomások tehát sok esetben változnak, amelyet leginkább az utazók preferenciája, vagy utazás indoka befolyásol. A hazai országok preferenciái pedig csak még specifikusabbá teszik mindezt.
Mint minden nagyobb nemzetközi légitársaság, Mi is arra törekszünk, hogy folyamatosan versenyképes árakat tudjunk biztosítani az afrikai kontinensre utazni vágyók számára, így nem igazán szoktunk promóciókat, akciós utakat hirdetni. Ha megfigyeljük a repülőjegyek árakat, akkor észrevesszük, hogy azok ingadozásáért leginkább az évszakok, s az azokhoz kötött szezonok felelősek. A főszezonok természetesen a legdrágábbak, ennek ellenére ezek telnek be leghamarabb, hiszen ezek a leginkább kedvelt időszakok. Én személy szerint azt ajánlom, ha minél olcsóbban szeretnénk repülőjegyet vásárolni, akkor érdemes már jó előre betervezni az utazást, s azonnal repülőjegyet foglalni. Amennyiben lehetőség van rá, célszerű legalább 6 hónappal indulás előtt megtervezni s elrendezni a vásárlást. Főleg azért fontos az előre tervezés, mivel Last minute lehetőségek nem igazán fordulnak elő Európán kívüli utak esetében, hisz ezen országokba nem lehet olyan egyszerűen és „akadálymentesen” elutazni, mint egy EU-övezeten belüli országba, így hosszas előkészületnek kell megelőznie a kiutazást.

 

AE.: Összegezvén az előzőket, miért állt az ET Légitársaság az Afrika Expo és Vásár kezdeményezés mellé? Illetve ennél is mérvadóbb és egyben utolsó kérdésem, hogy miért tartja fontosnak Afrika népszerűsítését Magyarországon?
T.A: Az Expo több dimenzióban is fontos, egyrészt az ET Légitársaság népszerűsítése, másrészt pedig Afrika szépségeinek megismerése és feltárása révén.
Ma már bizton állíthatom, hogy az ET Afrika vezető légitársasága, amit számos külföldi országban ismernek és számon is tartanak az emberek. Magyarországon azonban nem örvendünk ekkora ismertségnek, ami valamilyen szinten érthető, hisz nem a Légitársaság saját járattal nem repül Budapestre. Ettől függetlenül, úgy gondolom, hogy az ET hazai népszerűsítésére ragyogó alkalom az Afrika Expón való megjelenés, hiszen a nézelődők körében szép számmal fordulnak meg az afrikai utazások iránt érdeklődők, s ugyanakkor teret kapunk arra, hogy egyre több ember figyelmet is felkeltsük.
Mind amellett, hogy az utazások révén számos különleges és szépséges helyet, épületet láthatunk vagy társadalmi csoportot figyelhetünk meg, rengeteget tanulhatunk a világról és önmagunkról. Ma már számos kutatás és tanulmány foglalkozik azzal, hogy a különböző kulturális behatások, hogy válnak az identitásunk részévé, s hogy mindezzel milyen hosszútávon hogyan fejlődik a saját személyiségünk. A kulturális sokszínűség jelenségének megtapasztalása által toleránsabb, empatikusabb, s végső soron bölcsebb ember válhat belőlünk. Én hiszem azt, hogy a mi emberi életfeladatunk többek között a fejlődés és a tanulás, s az utazás mindkét feladat kapcsán fejleszti a készségeinket. Afrika mindenben eltér más kontinensek közül, egyszerűen más dimenziók vannak jelen, mint bárhol máshol a világban. Az emberek másképp gazdagok és másképp szegények, az európai (nyugati) modell indikátorai egyszerűen nem értelmezhetők az általunk megszokott sztenderdek alapján. A tapasztalataim által azt mondhatom, hogy ez a kulturális sokknak is nevezhető jelenség gyakorta elgondolkoztat minden Afrikába utazót, így a fizikai tér-idő utazáson túl egy belső, gondolati-lelki utazásba is belecsöppen az egyén. A „kultur-sokk” azonban igazán kellemes és fontos állomásaira vezérel bennünket a személyiségünk fejlődésének rögös és kalandos útjain abban az esetben, ha kellőképpen felkészüljünk az adott afrikai ország (de bármilyen más ország) kulturális jellegzetességeit illetően, így nagyobb élmény is lesz számunkra az adott közösségben való eligazodás. Fontos továbbá azt is megemlítenem, hogy Afrika esetében, s főleg abban az esetben, ha nincs nagy rutinunk egzotikus utazások tekintetében, nagyon fontos az, hogy megfelelő utazási irodát válasszunk, amelynek komoly nemzetközi tapasztalata van.

(Ez úton is köszönjük az interjút Tóth Attilának!)
Írta: Papp Zsanett Gréta